Marianne Skarpnes

Født 29.10.57

Marianne Skarpnes

Faggruppe: Tekstil/Fiberkunst

Utdanning
1983-1987 Statens Håndverks- og Kunstindustriskole,Tekstil m/Diplom,Oslo. 4 år div. forskoler i tegn/form/farve og søm

Stipend
2006 Statens materialstipend
2001-2003 Statens 3- årige arbeidsstipend
2000 Statens materialstipend
1993 Statens reise eller studiestipend
1990 Statens etablererstipend

Separatutstillinger ( i utvalg )
2007 Asker Kunstforening
2006 Galleri Holmenbukta
2003 Galleri Uffizi,Bærum
2002 Galleri Ask,Åsgårdstrand
2000 Galleri Holmenbukta,Asker
1999 Kanalgalleriet,Notodden

Gruppe- og kollektivutstillinger
2002 Norske Tekstilkunstnere jub.utst. 25 år Telemark Fylkesgalleri, Notodden
1998 Kunstnermiljøet i Heggedal fabrikker Asker Kunstforening
1995 ”Forfengelighet og glede”, Hå gamle prestegård
1994 ”Olympisk festskrud”, Lillehammer Kunstforening
1992 ”Krysspunkt” Hordaland Kunstnersentrum
1991 ”Crossing borders”, Henie Onstad Kunstsener
1991 ”Tendenser”, Galleri F-15, Moss
1991 Majlis Gallery , Dubai
1990 ”Nye medlemmer” Hordaland Kunstnersentrum
1989 ”Klær og smykker”, Galleri Karl Johan,
1999 Års- og landsdelsutstillinger:
1995 Østlandsutstillingen Høstutstillingen
1989,1990 Norsk Kunsthåndverk

Innkjøpt av
Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen Norsk Kulturråd

Annen relevant virksomhet
Representert i Format-Oslo og Bergen, Kunstindustrimuseet-Oslo, Lillehammer Kunstmuseum, Galleri Villvin, Hå gamle prestegård, Det Gule Huset-Asker, Bærum Kunsthåndverk

Medlemskap
Norske Kunsthåndverkere, Norske Tekstilkunstnere, Asker Bildene Kunstnere

Verv
Styremedlem, NK Oslo, Styremedlem Galleri Holmenbukta, Medlem av markedskomiteen

Tekstil
- Alle arbeidene er nye og laget spesielt til denne utstillingen.
- Jeg har latt meg inspirere av dette rommet som er rent og stramt. Men også av naturen, moderne arkitektur og bygningselementer.
- Jeg jobber med farge, form og struktur.
- I arbeidene er det brukt forskjellig typer ullfilt. Den varierer i tykkelse, struktur og farge.
- Jeg liker å jobbe med ullfilt fordi jeg kan ”bygge” opp flater med den. - I noen av arbeidene har jeg også brukt oppklippet ulltøy. Dette for å skape en variasjon i flaten.
- Ullfilten blir skåret eller klippet opp i remser i varierende bredde.
- Om jeg skjærer eller klipper ullfilten, og hvordan jeg skjærer den, vil gi forskjellig struktur, som igjen er avgjørende for det ferdige resultat.
- Remsene blir så dyppet i oppløst akrylfarge. Når de er tørre, blir de limt sammen igjen.
- I noen av arbeidene har jeg en klar ide før jeg begynner. Andre ganger blir tekstilen til underveis. Dette fordi ulla kan ha forandret karakter og farge i tørkeprosessen.

Marianne Skarpnes